Jaki cel? – Pierwsza strona www [część 2]
Strona www powinna realizować cel
Dzisiejsza kultura korzystania z internetu, to wyścig z czasem i walka o uwagę użytkownika. Internauci często nie poświęcają nawet jednej całej sekundy na ocenę tego co widzą na ekranie.
Dlatego nasza strona www musi być bardzo jasno komunikować cel w jakim powstała. Aby to było możliwe najpierw ten cel trzeba ustalić.
Pułapka kombajnu
Siedząc przy stole jako wykonawca, najczęściej spotykałem się z podejściem, że klient próbował wynegocjować jak najwięcej dodatkowych elementów w swoich projekcie. Niestety tłumaczenie, że lepiej skupmy się na dopracowaniu podstawowych funkcji, było tylko dolewaniem oliwy do ognia. Klient niczym wilk, który poczuł krew, wpadał w szał walki o jak największy projekt – kombajn!
Jeśli zrobimy założenie ( świadomie lub nie ), że duży projekt = lepszy projekt, a mały projekt = gorszy projekt, to stawiamy się na z góry przegranej pozycji. Mając małe doświadczenie raczej nie uda nam się stworzyć dobrze działającego kombajnu. A już na pewno nie warto poświęcać na to cennego czasu i budżetu.
Minimalizm to Twój najlepszy przyjaciel
Minimalizm to dzisiaj bardzo mocno nadużywany termin. Jest to zabawne, ponieważ żyjemy w czasach, w których rządzi konsumpcjonizm!
Jednak dla naszego projektu minimalizm może okazać się zbawienny w skutkach. Pozwoli on nam na skuteczniejsze dotarcie do odbiorcy/użytkownika/klienta.
Wyobraźmy sobie, że chcemy zrobić stronę firmową. Można do tego podejść standardowo, tworząc typową „firmówkę” z podstronami takimi jak: „o nas”, „galeria”, „realizacje” itd. Drugą opcją, o wiele lepszą, jest skupienie naszych zasobów na jednej podstronie, której celem będzie np. prezentacja produktu. Jeśli skoncentrujemy się na tej jednej zakładce, można spodziewać się, że przykuje ona uwagę użytkownika.
Minimalizm nie jest białym tłem z czarnymi kreskami. Minimalizm to odrzucaniem elementów, które nie są niezbędne i dopracowywanie tych, które są.
Koncepcja „zwinnego” projektu
Nie wiem czy spotkałeś się z koncepcją „zwinnego zarządzania” ( Agile )? Jest to metodologia, która powoli staje się standardem w projektowaniu i wdrażaniu dużych projektów internetowych. Jeszcze do niedawna używana głównie przez korporacje.
Koncepcja ta opiera się na podziale dużego projektu na wiele małych zadań. Jednak, każde z tych zdań ma tworzyć pewną zamkniętą część lub etap.
Właśnie w taki sposób możemy zaplanować rozwój naszej witryny.
Jak robią to inni:
Na moim blogu często podkreślam, że skupianie się na jednej rzeczy pomaga dobrze wykorzystać dostępny budżet. A co jeśli mamy pieniędzy aż za dużo?
Apple jest dobrym przykładem. Ich premiery nowych produktów, ograniczają się najczęściej do jednej podstrony – dopracowanej do granic możliwości.
Gigant z Kalifornii dobrze wie, że bez względu na dostępny budżet, uwaga klienta jest bardzo ograniczona.
Komentarze