Treści są najważniejsze – Pierwsza strona www [część 3]
Świetna strona www nie musi kosztować fortuny, ale musi być stworzona według właściwych priorytetów. Absolutnie najważniejszą kwestią są prezentowane treści.
Walka o uwagę
Nasi użytkownicy prawdopodobnie poświęcą najwięcej uwagi temu, do czego my się najbardziej przyłożyliśmy przygotowując projekt. „Content” w postaci tekstów, zdjęć, infografik i video. To na nim powinniśmy skupić większość czasu i budżety zadedykowane naszemu projektowi. Zwiększamy tym szansę na dotarcie do odbiorców z naszym produktem, usługą czy komunikatem.
Nie chcemy, aby odwiedzający zapamiętali tylko świetną grafikę interfejsu czy jakieś techniczne szczegóły.
Matrycowy charakter treści
Ogólnie pojęte treści mają dwa podstawowe wymiary:
- wizualny
- przekazywaną wartość
Możemy mieć ładne zdjęcie, które nie przekazuje informacji lub bardzo treściwe i pełne sensu video, które jest po prostu brzydko nagrane. Naszym celem jest to, aby oba te aspekty były na jak najwyższym poziomie.
Jak stworzyć dobre treści?
Na początku zastanówmy się, jaki rodzaj treści najlepiej spełni nasz cel. Jeśli sprzedajemy jakiś produkt, mogą to być zdjęcia lub video z prezentacją. Fotografie sprawdzą się również pokazując lokalizacje jak hotel czy restauracja. Przy stronach www reklamujących usługi, przydatne mogą się okazać zwięzłe opisy i infografiki. Im forma łatwiejsza do „skonsumowania” tym lepiej.
Osoby piszące teksty, fotografowie, filmowcy i twórcy grafik, to osoby z których usług będziemy musieli na tym etapie skorzystać. Szczególnie sesje zdjęciowe i filmowe zrobione specjalnie dla nas, będą miały tutaj bardzo wysoką wartość.
Trochę mniej popularne, ale w niektórych projektach świetnie sprawdzają się materiały audio. Różnego rodzaju podcasty, wywiady itd.
Porządne treści będą kosztować
Stawki twórców treści są bardzo zróżnicowane i raczej nie ma górnej granicy. Na pewno to, ile wydamy na napisane tekstów, czy zrobienie sesji zdjęciowej powinno być dostosowane do realiów naszego budżetu. Przestrzegam jednak przed dosyć popularnym zjawiskiem, a mianowicie, szukanie za wszelką cenę ludzi, którzy wykonają tę pracę za darmo. Wcześniej czy później pewnie znajdziemy twórców, którzy mają małe doświadczenie i w zamian za zbudowanie swojego portfolio, zgodzą się na darmowe usługi. Wbrew pozorom w takim układzie oni zyskują, a my tracimy!
Jeśli nasz budżet nie pozwala nam na zatrudnienie profesjonalistów do wszystkiego, nie zniechęcajmy się! Czasami poziom zaawansowanego hobbysty ( np. osoba dorabiająca sobie robieniem zdjęć na weekendy ) może być wystarczający na początek. Mówimy tu jednak o osobach, które mają spore doświadczenie, ale nie wykonują tego zawodu na pełny etat. Pamiętajmy, że treści są kluczowe, zróbmy wszystko co możemy, aby były jak najlepsze!
Gotowe szablony, wróg dobrych treści
Bardzo możliwe, że spotkaliście się z gotowymi szablonami dla stron www. Szczególnie popularne są skórki dla WordPress. Sama koncepcja szablonów jest bardzo zacna. Jednak, jak to często bywa, założenia teoretyczne odbiegają mocno od zastosowania praktycznego. Przeciętny szablon będzie świetne zaprezentowany, w miejscu gdzie możemy go kupić. Niestety jak usuniemy z niego przykładowe treści, zostaną nam puste sekcje i hektary białej przestrzeni.
Konia z rzędem temu, komu uda się przywrócić szablon do wcześniejszego poziomu ładując własne teksty i zdjęcia. Teoretycznie jest to możliwe, ale w internetowej przyrodzie występuje bardzo rzadko.
Możliwe, że winę ponosi tutaj skupienie się na wyborze szablonu (a jest w czym wybierać!) i przekonanie, że jak go kupimy, to praktyczne sprawa jest już załatwiona. Aby gotowy szablon dał dobry rezultat, musimy nie tylko wypełnić go świetnymi treściami, ale również te treści muszą być stworzone pod dany szablon.
Od tego co napisałem powyżej, jest parę wyjątków, np. blogi na których pojawiać się będzie dużo „contentu”. Ich zakodowanie może być na tyle problematyczne, że lepiej skorzystać z gotowego rozwiązania (np. darmowe szablony, które są dołączone do WordPress-a).
Pobierz paczkę darmowych zdjęć:
Zobaczmy jak robią to inni
Rolex
- strona Rolex-a jest świetnym przykładem, że dobra treść nie potrzebuje dodatków
- głównym elementem strony jest świetne zdjęcie produktu (lub film)
- teksty są bardzo zwięzłe
- pomimo całej atmosfery towarzyszącej tej marce, elementy typu logo, zajmują rozsądną ilość przestrzeni
- dzięki dobrym treściom strona może używać prostego układu i nadal być efektowna
Podsumowanie
- większość osób skupia się na wszystkich poza treściami – robiąc inaczej masz dużą przewagę już na samym początku
- wysokiej jakości, zdjęcia, video, teksty ułatwią pozostałe etapy pracy – czasami nawet kilkukrotnie
- Google bardzo lubi dobry „content”
Komentarze