Artur Jabłoński
Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)
Recenzja
Specjalista od Facebooka
O Arturze usłyszałem pierwszy raz w podcaście „Mała wielka firma”. Opowiadał w nim o promocji na Facebooku. Osoba autora zrobiła na mnie duże wrażenie. Na tyle duże, że jeszcze przed końcem audycji zakupiłem jego książkę.
Artur Jabłoński oprócz social mediów zajmuje się marketingiem, a szczególnie przygotowywaniem kampanii reklamowych.
„Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” jest adresowana do twórców tekstów na potrzebny szeroko pojętego internetu i reklamy.
Zarówno początkujący jak i średnio zaawansowani znajdą tutaj coś dla siebie.
Czytanie w XXI wieku
Artur w książce porusza bardzo ważny temat: czytanie w obecnych czasach. Co jakiś czas słyszymy o nowych badaniach „poziomu czytelnictwa” w Polsce, które mrożą krew w żyłach. Często w tych statystykach pojawia się pytanie: ile czyta pan/pani książek w roku? Następnie pojawia się odpowiedź wyrażona bardziej w ułamkach niż liczbach całkowitych.
Może jednak nie jest aż tak źle, a ankiety nie do końca nadążają za zmianami? Może nie czytamy mniej tylko inaczej?
Jak pisać?
Autor książki, precyzyjnie analizuje zwyczaje związane z czytaniem w dzisiejszym świecie. Nie robi tego w formie krytyki, jak jest źle i dlaczego powinno być inaczej. A raczej wychodzi naprzeciw obecnej sytuacji. Spora cześć książki jest poświęcona tej kwestii. Jest to najlepsza analiza z wnioskami z jaką do tej pory miałem styczność.
W oparciu o zbadane dowody, kolejne rozdziały poruszają praktyczne sposoby na dotarcie do słuchaczy. Są one niemal jak przewodnik czy instrukcja obsługi. Idąc od ogólnej struktury tekstu poprzez nagłówki i akapity, Artur tłumaczy nam jak pisać, aby chcieli nas czytać.
W książce poruszone są również kwestie związane z użytecznością (UX) – czyli jak sprawić, aby nasz tekst był łatwy do czytania od strony technicznej. Domyślam się, że podczas wydawania klasycznej książki ta odpowiedzialność leży po stronie wydawcy. W świecie cyfrowym dobrze, abyśmy sami tego dopilnowali.
Czy warto?
Jeśli ktoś chciałby nauczyć się lepiej pisać, szczególnie na potrzeby internetu, „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” jest lekturą godną polecenia. Artur Jabłoński zna się na rzeczy i potrafi to przekazać.
A że wie, jak pisać, to książkę czyta się łatwo i przyjemnie.
Komentarze