

Gdzie kończą się żarty, a zaczyna poważny biznes – marka
Po ponad dziesięciu latach prowadzenia własnego biznesu, nie mam już złudzeń. Bez stworzenia wartościowej, rozpoznawalnej marki rozwój firmy będzie bardzo ograniczony.
Wady biznesu bez mocnej marki
Lista minusów jest długa, ale chciałbym skupić się na najistotniejszych:
- jest łatwo „kopiowalny”
- najczęściej, bardzo duża konkurencja
- niskie marże
- mała lojalność klientów
- potecjalnie słaba pozycja negocjacji z kontrahetami
- mniej atrakcyjny jako pracodawca
Jeśli zbudujemy silną markę, będzie miała ona cechy przeciwne do tych z powyższej listy.
Gdzie jest haczyk?
Dlaczego pomimo korzyści, przedsiębiorcy decydują się na działanie bez mocnej marki:
- budowanie marki jest drogie ( czas, pieniądze, zaangażowanie )
- nie ma szybkich rezultatów ( może to być kwestia lat )
- duże ryzyko – marka może się nie przyjąć
- intuicja często podpowiada, że to inwestowanie w powietrze
- większość firm ma inne, bardziej pilne potrzeby
Najczęstsze błędy przy budowaniu marki
Chyba najwięcej problemów związanych jest z traktowaniem tematu po macoszemu:
- ograniczanie marki do identyfikacji wizualnej ( logo, kolory firmowe itd )
- wrzucanie marki do jednego worka z marketingiem i przeznaczanie na nie małych zasobów
- podejście, że marka stworzy się sama, poprzez wysoką jakość produktów lub usług
- utożsamienie marki z dobrymi kontaktami biznesowymi
Jak zbudować mocną markę?
To nie jest proste 🙂 Dobra marka to taka, która wzbudza w nas ( klientach ) odpowiednie emocje i robi to dostatecznie mocno. Dla mnie i pewnie wielu innych przedsiębiorców, przestawienie się z pracy nad konkretnymi produktami/usługami na pracę nad emocjami klientów to spora zmiana.
To zagadnienie, planuję rozwinąć w paru kolejnych artykułach o budowaniu silnej marki.
Komentarze