

5 trendów w internecie w 2019
1. Prywatność
W 2018 miały miejsce dwa ważne wydarzenia związane z prywatnością; nowe przepisy w UE ( RODO ) oraz przesłuchanie przez Kongres USA szefa Facebooka Marka Zuckerberga ( związane z wyciekiem danych z Facebooku ).
Te dwa fakty mogą zdefiniować bardzo silny trend w roku 2019. Polegać on będzie na zwróceniu uwagi opinii publicznej na kwestie tego co i komu udostępniamy – o wiele bardziej niż do tej pory.
Prawdopodobnie nowe przepisy RODO sprawią, że co jakiś czas będzie „wypływał” nowy skandal z nieetycznym wykorzystywaniem prywatnych danych. A sprawa Facebooka będzie wszystkich przypominać, że problem nie dotyczy tylko małych lub „szemranych” firm.
Trend ten może przyjąć duże rozmiary i stworzyć dużą niszę dla nowych biznesów.
2. Nowe mobile
Od jak dawna już słyszymy: „mobile first”? Przynajmniej od paru ładnych lat. I rzeczywiście, w 2018 roku, dla wielu stron www ruch mobilny ( telefony i tablety ) jest większy niż ten tradycyjny ( komputery stacjonarne ).
Nasze smartphony są już tak dobre, że ciężko oczekiwać tutaj jakiegoś dużego przełomu. Coraz lepiej radzą sobie również ze stronami internetowymi, nawet tymi które nie do końca są dobrze zoptymalizowane.
Są jednak dwie kategorie urządzeń związanych z mobile, który ma jeszcze duży potencjał rozwoju.
Pierwsza z nich to tańsze telefony, które mają możliwość łączenia się z internetem, ale nie są to typowe smartphony. W miejscach takich jak Indie czy Afryka zdobywają one bardzo dużą popularność. W naszym kraju po takie rozwiązania sięgają seniorzy lub osoby które wolą mieć prosty i tani sprzęt ( np. używając telefonu w trudnych warunkach ).
Kolejna grupa to najróżniejsze urządzenia do których czasami trochę na siłę możemy wcisnąć przeglądarkę internetową. Systemy rozrywki w autach, wszelkiego rodzaju „inteligentne” lustra, szafy, lodówki, pralki itp. Niektóre z tych wynalazków mogą nie mieć ekranów i korzystać z interfejsu np. głosowego ( czytanie stron ).
Możliwe, że Twoja grupa docelowa będzie używać takich sprzętów w 2019.
3. Szybko i prosto
W ostatnim miesiącu roku 2018 Google postanowiło zupełnie zmienić algorytm przyznawania punktów Google Page Speed. Nowy sposób kładzie nacisk na szybkość ładowania strony na urządzeniach mobilnych z ograniczoną prędkością połączenia internetowego.
Google takimi decyzjami praktycznie tworzy nowe trendy z dnia na dzień. Pomimo tego, wszystko wskazuje na to, że cywilni użytkownicy też coraz bardziej cenią sobie prostotę i szybkość działania. Prawdopodobnie tańczące slidery i ruchome tła parallax na dobre odejdą do lamusa w 2019 roku.
Myślę też, że prosta grafika wektorowa ( ikony, schematy itp ) będzie miała swoją drugą młodość w 2019. Szczególnie może ona zastąpić fotografię z banków zdjęć ( które pełnią rolę bardziej symboliczną niż przekazują treść ).
4. Google i Facebook chcą pieniędzy
Czy zastanawialiście się kiedyś kim dla Google czy Facebooka jest przeciętny użytkownik? Nie zabrzmi to zbyt dobrze, ale jest towarem. A dokładnie szczegółowo profilowanym odbiorcą reklam. To prowadzi do prostego wniosku, że reklamodawcy są klientami.
W przeszłości firmy sprzedające reklamy dorzucały swoim klientom dość sporo gratisów. Niczym dealer dający pierwsze działki za darmo. Ten czas chyba jednak powoli się kończy.
Już w 2018 roku było bardzo ciężko wypromować profil firmowy na Facebooku. Google przyjmuje strategię odciągania użytkowników od stron firmowych na rzecz informacji w Google Mapach i innych swoich usługach. To wszystko prowadzi do sytuacji gdzie bardziej będzie się opłacać zapłacić niż walczyć o wyniki organiczne.
Wygląda na to, że giganci z Doliny Krzemowej będą odwiedzać często nasze portfele w 2019 🙂
5. Nowa odsłona „content is king”
Podobnie jak z „mobile first” już od dawna wiemy, że najważniejsze są treść. Ale co to oznacza? Stwierdzenie to odnosi się najczęściej do poziomu i jakości.
Prawdopodobnie w 2019 obserwujemy silny trend rozszerzający tą definicję. Polegać on będzie na dostosowywaniu formy to przekazywanej treści. Może to być klip wideo zamiast artykuły ale również samo audio ( np. w formie podcastu ), animacja GIF lub coś jeszcze innego. Form i możliwości jest bardzo dużo i coraz łatwiej jest je stosować.
Dlaczego może to być nowy trend w 2019? Wydaje mi się, że w poprzednich latach mieliśmy wiele fascynacji różnymi formami (podcasty, video, story itd.) Chyba w końcu zrozumieliśmy, że nie ma formatu idealnego. Zależy on od treści – bo content is king! 🙂
Komentarze